دوران نوزادی زمان طلایی پیشگیری از دیابت درمراحل بعدی زندگی

متخصصین کودکان با بررسی نوزاد حیوانات و بررسی مصرف داروی ضد دیابت انسان درمراحل اولیه ی زندگی این حیوانات متوجه ی تاثیرات بازدارنده ی این دارو در پیشگیری از ابتلا به دیابت درمراحل بعدی زندگی این حیوانات(حیوان بالغ) شدند.

چنانچه نتایج این تحقیق در انسان تکرار شود، این روش می تواند برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالی برای نوزادان درمعرض خطر استفاده شود.

 به گفته ی دکتر simmons: ما مکانیزم جدیدی را برای پیشگیری از ابتلا به دیابت  در بزرگسالی در حیوانات یافته ایم که می تواند پنجره ای برای پیشرفت در زمینه ی مراقبت دائمی از سلولهای بتا در زمانی باشد که ما قادر به مداخله هستیم . این تحقیق مرتبط با کودکانی است که دچار تأخیر رشد دوران جنینی یا IUGR هستند این عارضه در هنگام بارداری اتفاق می افتد. تحقیقات قبلی دکتر سیمون نشان می دهد که IUGR به دلیل کاهش دسترسی به مواد غذایی و برخی هورمونهای مسئول رشد جنین سبب تغییر دائمی بیان ژن و اختلال در عملکرد سلولهای تولید کننده ی انسولین در پانکراس می شود. این ضایعات منجر به بروز دیابت نوع 2 در بزرگسالی می گردد.

محققین از داروی exendin- 4 یا (EX-4) که اخیراً برای کنترل دیابت نوع 2 در بزرگسالان استفاده می شود در این تحقیقات استفاده کردند. اگر چه مکانیزیم اثر این دارو ناشناخته است اما این دارو دارای اثر شبه هورمونی است و سبب افزایش ترشح انسولین در بالغین می شود.

دکتر Simmon و دکتر pinney از موشهای rat که IUGR در آنها القاء شده بود برای این تحقیقات استفاده کردند.آنها دریافتند که بعد از استفاده این دارو در نوزادان rat، دارو اثرات اپی ژنتیکی از خود بروز می دهد (تغییرات اپی ژنتیک عبارتست از تغییر عملکرد ژن بدون تغییر ترداف DNA). داروی EX-4 سبب افزایش بیان ژن pdx1 می شود، بیان این ژن برای عملکرد صحیح سلولهای بتا ضروری است. سلولهای بتا در پانکراس پستانداران ازجمله انسان، مسئول تولید انسولین هستند.

دکتر pinney می گوید: در مطالعه ی ما مشخص گردید که دادن داروی EX-4 در دوره ی نوزادی دارای تأثیرات مثبت دائمی بر روی سلولهای بتا می باشد. این موضوع در افرادی که در دوره ی نوزادی دچار تغییرات غیر طبیعی هستند که ممکن است بطور غیر قابل برگشت سبب تغییر سلولهای بتا شود  و در بزرگسالی به دیابت نوع 2 منجر گردد، بسیار مهم است. چنانچه بتوانیم در نوزادان در معرض خطر انسان بوسیله  ترکیب exendin- 4 یا ترکیب مشابه دیگر اثرات  مشابهی را (اثرات اپی ژنتیک مثبت) ایجاد نماییم در این صورت موفق به ابداع روش جدیدی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 می شویم.

دکتر simmon و  pinney می گویند: هنوز به تحقیقات پیگیرانه ی بیشتری نیاز است. باید به بررسی مکانیزیم عمل exendin- 4 و تأثیرات گسترده ی ژنومی این دارو قبل از استفاده ی آن در سطح بالینی برای کودکان پرداخت .

منبع: www. sciencedaily.com